BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, October 15, 2009

"INSYAALLAH"


"InsyaAllah... Dengan Izin Allah.."

Situasi 1

Majid : Man, ari ahad ni aku ada wat kenduri skit. Maila.
Man : InsyaAllah Majid

Situasi 2

Isteri : Abg, sat g balik singgah beli kopi sat. Abih dah ni. Abg gak nk minum.
Suami : Ha ok, InsyaAllah

Situasi 3

Ali : Abu, ish aku risau la. bleh ka aku buat nih.
Abu : InsyaAllah. Boleh aih.

Situasi 4

Kalsom : Siti, aku boleh ka kapel dgn dia nih. Orang tak kata pa2 ka. Dia suka ka kat aku.
Siti : Rilexla kalsom, InsyaAllah. Boleh aih. Hang pun comey pa.

INSYAAALAH! ramai org pakai perkataan nih. Ada org ckp bila kita kata InsyaAllah tu bermaksud 99% kita boleh. Tp semuanya terletak pada kuasa Allah Taala. Apa2 pun semuanya dgn keizinan dan keinginan Allah S.W.T. Kita boleh merancang apa yg kita mahukan. TAPI ingat! Allah yg tentukan segala-galanya atas kehendakNYA. Setiap org nak itu nak ini. Nak yg terbaik utk diri dia. Terbaik dalam segala urusan kita. Tp Allah lebih mengetahui. DIA telah tentukan segala-galanya. Ingatlah, setiap yg berlaku mesti ada hikmah disebaliknya. Sudah menjadi kewajipan utk kita umat islam terima Qada' dan Qadar. Malah ianya termasuk dalam rukun iman. Aku ada terbaca sabda Rasulullah S.A.W "Hanya doa yg dapat mengubah Qada' dan Qadar dan hanya kebaikan yg dapat memanjangkan umur".

Jadi apa2pun berbaliklah kita kepadaNYA. Berdoalah kita kepada Allah yg ESA. Berdoalah agar diizinkan dalam menjalani segala urusan di dunia mahupun akhirat. ;) Allah yg memberi kita dugaan dan cabaran dan dari Allah juga kita berdoa memohon bantuan dan pertolongan. Gunakanlah InsyaALLAH. Kerna kita tak tahu dengan ketentuan Allah S.W.T. Mungkin kita bleh ckp "Boleh2, cakap ja apa saja suma aku bleh buat" mcm dlm cita "YES MAN!" lakonan Jim Carrey tuh. Tapi kita taktau. Mungkin lepas kita cakap tuh. Allah telah menjemput kita pulang. Jadi beringatlah "Esok pasti ada tapi esok belum pasti utk kita". Wallahualam.

0 comments: